Brusel/Štrasburg
19. októbra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v stredu v
Štrasburgu konštatovali, že ak chce EÚ dosiahnuť klimatickú neutralitu,
nabíjacie stanice pre elektromobily by mali byť dostupné každých 60
kilometrov (km), vodíkové čerpacie stanice každých 100 km a lode by mali
produkovať menej emisií.
Parlament prijal svoju pozíciu k návrhu pravidiel EÚ, ktorých cieľom je
podnietiť zavádzanie nabíjacích a alternatívnych čerpacích staníc
(elektrických alebo vodíkových) pre automobily, nákladné vozidlá, vlaky a
lietadlá a podporiť zavádzanie udržateľných vozidiel.
Nové pravidlá sú súčasťou legislatívneho balíka Fit for 55, ktorý
plánuje znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 % v
porovnaní s úrovňami z roku 1990.
Poslanci súhlasili so stanovením minimálnych vnútroštátnych záväzných
cieľov na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá. Členské
štáty musia do roku 2024 predložiť svoj plán o tom, ako tieto ciele
dosiahnuť.
Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden
elektrický nabíjací park pre autá každých 60 km pozdĺž hlavných ciest
EÚ. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej
cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami. Výnimky budú mať
najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou.
Europoslanci tiež navrhli zriadiť viac vodíkových čerpacích staníc
pozdĺž hlavných ciest EÚ (každých 100 km), a to rýchlejšie (do roku
2028, nie 2031). Alternatívne čerpacie stanice by mali byť prístupné pre
všetky značky vozidiel a platby by mali byť jednoduché.
Zákonodarcovia zaujali svoju pozíciu aj k návrhu pravidiel EÚ o
využívaní palív z obnoviteľných zdrojov a nízkouhlíkových palív v
námornej doprave. Parlament chce, aby odvetvie námornej dopravy znížilo
emisie skleníkových plynov z lodí o 2 % od roku 2025, o 20 % od roku
2035 a o 80 % v roku 2050 v porovnaní s úrovňou v roku 2020.
To by sa vzťahovalo na lode nad 5000 ton, ktoré sú zodpovedné za 90 %
emisií CO2, na všetku energiu spotrebovanú na palube, v prístavoch EÚ
alebo medzi nimi a na 50 % energie využitej pri plavbách, ak sa prístav
odchodu alebo príchodu nachádza mimo EÚ alebo v jej najvzdialenejších
regiónoch.
EP si stanovil cieľ, aby sa od roku 2030 používali 2 % palív z
obnoviteľných zdrojov a aby kontajnerové lode a osobné lode využívali
pobrežné zásobovanie elektrickou energiou počas kotvenia v hlavných
prístavoch EÚ. Tým by sa výrazne znížilo znečistenie ovzdušia v
prístavoch.
V záujme zabezpečenia súladu s pravidlami EÚ sú poslanci naklonení
zavedeniu sankcií, ak pravidlá nebudú dodržiavané. Príjmy z nich by mali
smerovať do Fondu pre oceány a prispievať k dekarbonizácii námorného
sektora.
Za mandát na rokovanie o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne
palivá zahlasovalo 485 poslancov, 65 bolo proti a 80 sa zdržalo
hlasovania. V prípade pravidiel pre udržateľné lodné palivá za hlasovalo
451 poslancov, 137 bolo proti a 54 sa zdržalo hlasovania.
Parlament je teraz pripravený začať rokovania o tejto téme s členskými štátmi EÚ.
0